Hvis det bliver brugt fornuftigt, kan kunstig intelligens lette en masse administrative byrder i f.eks. sundhedsvæsnet. Det skriver Kenni Lars Rasmussen om i dette læserbrev.
Af Kenni Lars Rasmussen, Lysholm Allé 44, Haslev
Læserbrev: Kunstig intelligens bliver ofte mødt med skepsis i debatten om sundhedsvæsnet. Men sandheden er, at teknologien kan blive et af de stærkeste værktøjer til at forbedre vores sundhedssystem.
Ikke til at erstatte mennesker – men til at hjælpe med opgaver, der ellers tager tid fra det vigtigste: patienterne. AI kan hjælpe med at strukturere information, formulere tekst, finde viden hurtigt og håndtere en del af den dokumentation, der fylder mere og mere i hverdagen.
Og netop dokumentation, registrering og bureaukrati er blevet en af de største tidsrøvere i sundhedsvæsnet.
Hvis kunstig intelligens kan tage en del af de administrative opgaver, betyder det noget helt konkret: mere tid til patienterne. Mere tid til samtalerne. Mere tid til omsorgen. Mere tid til det menneskelige arbejde, som teknologien aldrig kan erstatte.
Alligevel ser vi en politisk refleks, hvor svaret på ny teknologi næsten altid er mere regulering, flere regler og flere begrænsninger. Det er en klassisk fejl. For overdreven regulering risikerer at kvæle netop den innovation, der kunne være med til at løse nogle af sundhedsvæsnets største problemer.
Set fra et liberalt perspektiv burde vi gøre det modsatte: give mere frihed til innovation, mere tillid til fagpersoner – og mindre politisk detailstyring.
Teknologi udvikler ikke et sundhedsvæsen alene. Men den kan give menneskerne i systemet bedre muligheder for at gøre deres arbejde.
Og hvis kunstig intelligens kan give sygeplejersker, læger og andet sundhedspersonale bare lidt mere tid til patienterne – så burde spørgsmålet ikke være, hvordan vi bremser teknologien.
Men hvordan vi får den taget i brug hurtigst muligt.
Dette er et læserbrev.
Du er også velkommen til at deltage i debatten.
Du kan sende et læserbrev til Lokalavisen Faxe på mailadressen info@lokalavisenfaxe.dk
Dit læserbrev skal være underskrevet med navn og adresse. Det må fylde op til 2200 anslag med mellemrum, og du må meget gerne sende et billede af dig selv og/eller det emne, læserbrevet handler om.
/Cecilie





